Filma vertikalt!

Våren 2018 genomförde vi ett projekt där vi ville prova att filma vertikalt istället för horisontellt. Projektet genomfördes med stöd från Region Skåne. Detta är en del av redovisningen.

Text av Marcus A Olsson. Producent för projektet. För intervju med regissör Sadik Salem, scrolla längst ner.

Mål och syfte: Att undersöka ett nytt filmiskt format, dvs den VERTIKALA BILDEN. Målet var att på detta sätt nå fler som konsumerar rörligt material i sin mobil. 

Jag frågade kompositören Andreas Lönnqvist om lov för att få tillgång till musik. Med detta i hand anlitades regissören Sadik Salem till att producera det content vi använde som forskningsmaterial. Sadik Salem anlitade i sin tur olika folk till sin hjälp för att färdigställa materialet. (Daniela Runesson, Linnea Sparén, Michaela Runesson, Jacob Borgfors, Marcus Csanady, Rebecka Gren, Emelie Dahlskog) Under vägens gång tog vi in regissören och dramaturgen Therese Ahlbeck för att få ytterligare ett öga på processen. När materialet var färdigställt la Andreas Lönnqvist ut filmen på sin youtube-kanal, jag testade filmen på en konkret grupp bestående av 30 st 17-åringar. 

Målgruppen kan sägas vara de som väljer att titta på rörligt material i sin mobil. Denna målgrupp finns i alla åldrar, men naturligtvis finns den främst bland tonåringar och 20-åringar. Vi testade filmen konkret på en grupp 17-åringar under pågående genomförande. Dvs under klipparbetet tog jag en version med mig till denna grupp. Lät dem se den och ställde därefter frågor vilket påverkade den slutliga klippningen av filmen. 

Projektet har marknadsförts på så sätt att själva musikvideon marknadsfördes på Facebook och Youtube. Vi marknadsförde projektet i vårt egna nyhetsmail och i våra övriga sociala kanaler, dvs Facebook, Twitter och Instagram. 

Projektet har filmats och producerats i Skurups, Malmö, Lunds och Kristianstads kommuner.  

Utvärderingen av projektet har skett på så sätt att vi har utvärderat resultatet av det bemötande som filmen fått i samband med sin premiär. Erfarenheterna från publikens reaktioner on-line har varit ”ljumma”. En publik tänder till på saker som går utanför boxen. Vi kan konstatera att när vi genomförde detta projektet så var vi inte ensamma. Reaktionerna blev inte så ”nyskapande!” vilket vi trodde, utan istället ett slags ryck på axlarna

Däremot är produktionsprocessens erfarenheter desto mer intressanta. Längre ner i Q&A med Sadik Salem kan man läsa och förstå att det dels uppstår vissa tekniska begränsningar och utmaningar med att filma på höjden, men dessutom nya konstnärliga möjligheter! Detta har öppnat nya dörrar för oss framöver. Dels att berätta och föreläsa om, och dels som kunskap att utnyttja framöver. 

Avvikelser. Vi trodde i början av projektet att många skulle bli intresserade och vilja följa processen. Dels för att vi testade ett nytt format. Och dels för att den musik vi använde som grund till projektet tyckte vi var så pass bra i sig att vi trodde vi skapade en ’hit’ - i stil med A-has ”Take on me” (en låt som blev en hit mycket tack vare en stilbildande musikvideo) Istället kan vi konstatera att projektets nyhetsformat drunknade i att vi inte var ensamma om formatet. Hade vi genomfört projektet ett år tidigare hade det möjligen varit en nyhet. SnapChat och Instagrams ”My story” har redan förvandlat formatet till var mans egendom. Vad de flesta emellertid har missat är att det finns konstnärliga aspekter av formatet som hittills försvunnit. Dvs att man inte ser träden - och dess skönhet - för skogen. Idag ses det vertikala formatet mest som ett slit och släng-format då My Stories låter det som läggs ut försvinna efter 24 timmar. Att försöka skapa något som är vackert och skönt för ögat i detta format väntar fortfarande på att upptäckas.  

Filmen nedan skall för bästa upplevelse således ses på en mobil!

Q & A med Sadik Salem, projektets regissör.

A. Vad upplevde du som regissör för skillnad med att "filma på höjden" istället för ”liggande”? 

Svar: Nu när vi fick filmade på höjden så fick jag tänka om som regissör. Jag kunde inte ta de där klassiska bilderna med två eller tre personer i bild. Jag fick vara kreativ och komma på olika sätt/situationer där jag fick flera personer i bild. Mycket genom placeringen av personerna, det fick bli alltid någon som är lite ovan den andra eller tvärtom. Begränsningen gjorde att vi fick till många nya och intressanta vinklar.

B. Var det någon skillnad i förberedelserna när du skulle filma på höjden? 

Svar: All utrustning vi har är gjord för att filma i “liggande” läge. Därför fick vi lägga på extra armar som kunde hålla kameran på “höjden” båda på stativ och steadycam.

C. Var det någon skillnad på inspelningsplats när du filmade på höjden?

Svar: Jo eftersom vi filmar i höjden så var det extra viktigt att hitta rätt inspelningsplats. Jag vill gärna ha mer än en person i bilden och därför var det viktigt att kunna placera de på höjden. En trappa är ett jättebra exempel, där kunde vi ha tre personer i bild. Varje person på en trappa.

D. Var det någon skillnad i efterarbetet när du filmade på höjden? 

Svar: Jag kunde inte använda standard sekvens i redigeringsprogrammet eftersom den var gjord för bild som är filmat på “liggande” läge. Därför fick jag skapa ett helt ny sekvens som inte existerade i programmet. Jag kunde zooma in i bilden och animera kameran i efterhand utan att tappa kvalitet, eftersom musikvideon kommer visas på mobilen.

E. Tyckte du om att arbeta i detta format? 

Svar: Ja det var kul att jobba på det sättet för att jag fick tänka till lite extra. Man kan inte köra det vanliga säkra kamera vinkeln man är van vid. Istället fick jag tänka utanför boxen och komma på nya sätt att berätta på.

F. Var det något särskilt som blev annorlunda när använde det här formatet? 

Svar: Vi kunde utnyttja mobilen på bästa sätt för att vi använde det här formatet. Vi kunde ha en helbild på mobilen utan att man behöver vrida på mobilen och hålla med två händer. Vi kunde även berätta med appar och sms meddelande som folk relaterar till i det här formatet.

Projektet är genomfört med stöd från Region Skåne!

 
RegionSkåne logo.jpg