Film

Support your local film-maker!

As you might have figured, being an independent film-maker is - besides it being a creative and happily and forever joyfully free kind of work - dead-pan hard, at least when it comes down to making a descent living with everything that one has to pay for. Even in Sweden. 

Therefore and to promote our brand new web-series Happy Street, we now offer this fancy t-shirt that can be yours for the price of no more than a couple of beers in the hipster-bar. 

 When buying this t-shirt you are also supporting the charity foundation Women for Women International!   Colors: Navy blue, Red and Green

When buying this t-shirt you are also supporting the charity foundation Women for Women International! 

Colors: Navy blue, Red and Green

Jimmy C that's me!

Jim Cummings is a film-maker who I happened to find some years ago on Twitter when he commented on the fantastic opportunities of the short film thanks to the web. Since then, Jim has really taken advantage of the web and is now in the process of launching his first own feature film. In parallel, thanks to his short film Thunder Road, who won the short film award in Sundance 2016, he also started his own acting career. See Thunder Road below, to understand. In The Handmaid's tail, he has a role, and soon he will also be playing the astronaut in an upcoming TV series, which he also writes(!). It might sound like a busy career, so I put 5 questions to Jim. 

1. Who are you?  I'm a filmmaker from New Orleans Louisiana. I made a short film called thunder road in 2016.

2. How did you start your career? (How did you "get that foot in the business"?) It was very gradual I spent about eight years working on other peoples' projects as a producer and climbed the ladder to become a line producer of branded content at a comedy company before ending my six year hiatus from directing by making the Thunder road short film.

Since this short film, Jim has made a series of one-shot shorts. Check out the entertaining "The Robbery" below.

3. How come you keep doing these one-shot-films? I like one takes, they're very difficult to do well. They're challenging, and you can hide a bad filmmaking and poor acting with conventional editing.

4. From where do you get your inspiration? Alphonso Cuaron, Alfred Hitchcock, Joe Dante, my buddy Dustin Hahn

5. What will come next from you? (That we will be able to see in Sweden)  We're in development with FX four hour TV show about space right now and we're shooting the Thunder Road feature film in November.

One extra: If you got to chose one single clip from the net (not made by you)...

In addition, Jim Cummings has currently a kick-starter campaign going for the shooting of his coming feature version of Thunder Road. Check it out.

Vad vi pratar om när vi pratar om karaktär...

En karaktär i ett manus är en figur/person/människa som förekommer i historien. 

Emellertid lyckas undertecknad själv ibland att förväxla en karaktär med rätt och slätt en figur. För som ordet karaktär anger (t ex från wikipedia) så betecknar ordet "en persons, plats eller situations kännetecken, egenskaper eller läggning, sådant som karakteriserar personen, platsen, föremålet eller situationen". 

Med andra ord, en rollfigur som inte har några karaktäriserande drag är rimligen ingen karaktär utan snarare en figur/deltagare/utfyllnad. Och en figur som inte har några karaktäriserande drag är både ointressant att läsa och för skådespelaren att spela, och i sista hand, för åskådaren att beskåda.

Följaktligen vill ingen skådespelare göra en figur som inte har någon karaktär. Regissören måste för att få skådespelaren med på sitt projekt förklara vad som är speciellt med just den här rollen. Vad det är som karaktäriserar rollen. Om denna kreativa brainstormning inte har gjorts av författaren så kommer regissören och skådespelaren att hitta på något som leder till att regissören får gå tillbaka till författaren och be om justeringar, utifrån just denna brainstormning. Ibland tackar författaren och tar emot, och ibland kan det leda till att författaren tar långledigt och reviderar hela sitt konstnärliga skapande.  

På samma sätt blir läsningen av ett manus tråkig när figurerna/personerna i ett manus saknar karaktär. 

Så hur skapar man karaktär? Om detta kommer Therese Ahlbeck att prata mer om på kursen om "karaktär".  Men låt oss ta en snabb glimt på några oförglömliga karaktärer. 

Tilda Swinton i "Michael Clayton". Här är final-scenen. (Spoilerwarning. Se hela filmen först) Tilda fick Oscar för sin gestaltning av den plågade antagonisten. Inte konstigt, hon är fantastisk, men allt fanns redan i manuset (jämför med manuset  - se sid 119-125 för denna scenen) . 

Nu hoppar vi vidare till "Fargo". Ethan och Joel Coens filmer är ofta fantastiska för just deras förmåga att skapa färgstarka karaktärer. Se denna scen som ett exempel. Men läs manuset först, och notera att även om det är färgstarka skådespelare så finns karaktären redan i texten. (jämför med manus, sid 87-89 i denna länken

Gemensamt för dessa båda scener är att det rör sig om hur den skyldige möter sin överman. Låt oss därför som avslutning ta en en nyare film där det inte finns någon självklar skyldig (men däremot konflikt) "Captain Fantastic". (jämför med manus, Se sid 60-63 i denna länken

/MAO

Singin in the rain...

Aj aj, både mamma och dotter Fischer gick bort inom loppet av 48 timmar. Alla sörjer prinsessan Leia, men själv kan jag inte låta bli att tänka på att mamma Debbie Reynolds, som den sista i den fantastiska trion från Singin in the rain, nu är ur tiden. Så från Star Wars till en film som fortfarande ligger före, här är Gene Kelly som berättar om hur Singin in the rain blev till i en raspig 1979-intervju. 

Om du fortfarande inte har sett denna fantastiska film, gör dig nu tjänsten och se den ögona bums! Meta-nivåerna och humorn i den här filmen är på rena Judd Apatow/Seth Rogen-höjder. Finns på Netflix nu!

Alla tävlande om en Oscar för bästa animerade kortfilm...

Någon har funnit listan över alla som anmält sig för tävlingen om en Oscar för bästa animerade kortfilm. I år är det 70 stycken filmer (mot 60 stycken förra året), varav en är svensk! Johanna Rytels "Mom's on fire". Heja Johanna! På den här sidan har skribenten gått igenom alla filmerna och letat reda på deras trailers. Om inte annat så kan man konstatera att kreativiteten är desto större bland kortfilmarna än bland långfilmarna... 

Gå till sidan! 

Intervjuer med manusförfattare!

Jeff Goldsmith är namnet på en filmnörd i Hollywood som gjort sig ett namn på att intervjua manusförfattare. På hans sparsmakade blogg kan man finna de flesta av hans intervjuer som han gjort de senaste 5 åren. Eftersom manusförfattarna så sällan kommer till tals, men har kanske den djupaste kunskapen om problemen bakom ett manus eller ett helt projekt (de är ju ofta med på hela resan) så blir dessa samtal ofta betydligt mer intressanta än de gängse intervjuerna med de medievana skådespelarna eller regissörerna. 

Gå till Jeff Goldsmiths Q&A! 

Vem visste t ex att David Siedler, som skrev The King's speech, ville skriva manuset redan på 80-talet men blev ombedd av det engelska kungahuset att vänta tills att Änke-drottningen gått ur tiden. En väntan som blev 20 år lång då hon levde till att bli 103 år.

David F Sandberg - A swede in Lala-land...

En svensk som verkligen gör karriär i Hollywood är David F Sandberg (icke att blanda ihop med David Sandberg - utan F - som gjorde King Fury). Hans väg till Lala-land kom sig av en liten kortfilm han gjorde på 3-4 minuter. Filmen hette Lights out, den lades ut på youtube, and the rest is history. I somras hade långfilmen med samma namn premiär, och just nu arbetar han med en annan horror-movie, AnnaBelle 2. För det är just horror som är hans specialitet.  

Man kan tycka mycket om horror-genren. Undertecknad är definitivt ingen fan av den. (varför ska jag skrämma upp mig själv?) Men oavsett smak så kräver horror sin regissör. Det gäller att veta varje bildvinkel i förväg. Det är ofta saker som inte är där som ska skrämma åskådaren. Ett ljud kan göra hela skillnaden mellan obehag eller inte. 

Som exempel på detta se Davids väldigt informativa och pedagogiska lilla film ”The making of Closet Space”, sen även själva filmen!

Kan man sen inte få nog av David F Sandberg så följ honom på twitter, där han under namnet @ponysmasher lägger ut sina mindre alster. Stor humor blev det när en filmblogg sågade hans Lights Out längs med knölarna med en tweet, varpå han själv tackade för att bloggaren äntligen recenserade honom. 

En lysande liten kortfilm! Thunder-road!

Thunder Road - hur gör man en lysande liten film om man inte har så mycket pengar? Tja man kan göra som Jim Cunnings som struntade i att klippa och tog hand om huvudrollen själv. Bland annat vann den kortfilmspriset i Sundance, och hoppas nu i dagarna på att få bli bland de 10 sista som gör upp en nominering till Oscars. Under filmen finns en behind the scenes-länk samt kontaktuppgifter till Jim himself om ni vill fråga honom något personligen. 

Officer Arnaud loved his Mom. https://vimeo.com/blog/post/behind-the-video-sundance-winning-thunder-road Email: jimmycthatsme@mac.com Twitter: https://twitter.com/jimmycthatsme

Scriptshadow

Man kommer som bekant ingenstans utan ett bra manus.

Och ingen regissör blir någonsin en någorlunda bra regissör utan att förstå grunderna i vad som gör ett bra manus. På samma sätt blir ingen manusförfattare någonsin duktig i detta hantverk utan att ha koll på grundstenarna.  

Ett bra sätt att ta till sig hur ett manus fungerar är att följa bloggen Scriptshadow. 

Den här killen (eller det här gänget?) började med att läsa manusen som ännu inte blivit filmade i Hollywood och la ut en recension varje vecka. Efter hand har det blivit mer och mer och nu kommer det olika manus-relaterade saker varje dag från denna blogg. 

Vill man själv läsa de manus som han/hen/dom recenserar så lägg ett mail till dom. Kolla under ”contact”, så kan du själv få chansen att läsa och se att även de största stjärnorna får kämpa med kanske inte världens bästa manus. Eller att även de bästa manusförfattarnas verk kanske till en början inte är de mest lysande. Eller att någon helt okänd författare har lyckats attrahera hela branschens intresse med ett genomarbetat och originellt manus.

Robert Rodriguez

Det första tipset till alla aspirerande regissörer är att ta del av regissören Robert Rodriguez (Spy kids, Sin City, Planet Terror m fl). Han kanske inte är min största idol, men sättet han går tillväga på visar mycket om hur man kan tänka för att snabbt komma framåt. 

Här är Robert Rodriguez lilla filmskola där han berättar om hur han gjorde sin första film för typ ingenting alls. Detta var på den tiden när film kostade pengar... Alltså fick han tänka smart. Men det finns ingen anledning att inte ta till sig detta idag också. Tid är ju som bekant pengar. 

Och gillar man detta gamla klipp och denne regissörs stil så bara måste man lyssna på Tim Ferriss pod med densamme. Ett fantastiskt energiknippe som ger en lust att bara sticka ut och filma… Hur svårt kan de’ liksom va?!...